Trolldeg

Ganska lugn dag idag. Sov medans Emilia var på dagis, för då sov nämligen Evelina med. Skönt så skönt! Hämtade Emilia på dagis vid 14 som vanligt. Hon sov fortfarande när jag kom för hon hade somnat senare än vanligt, så jag fick väcka henne och det gillades inte. Fick stanna på dagis i 30 minuter så att hon fick en chans att vakna lite. Sen gick vi till affären och handlade yoghurt. Hade hoppats på lakritsyoghurt, men den fanns inte på Prix (Coop som det heter nu). När vi kom hem så fikade vi lite sen slängde jag ihop en trolldeg. Väldigt enkelt och roligt!

Trolldeg:
1 dl vatten
1 dl salt
2 dl mjöl
1 matsked olja

Bara att knåda ihop och göra figurer sen! Torka i ugnen i 1 timme, 100 grader och låt sen stå ca 1 dygn. Bara att måla när det torkat klart. Enklare än så kan det ju inte bli, och det är väldigt populärt bland små barn! Och hos vuxna med för den delen! Jag hade nog minst lika roligt som Emilia ^^ Tänkte jag ska ordna en pysseldag lite närmare 1:a advent, göra lite julpyssel med trolldeg, toarullstomtar, smällkarameller, lyktor osv. Hittade en jättebra sida med massa pyssel så det blir nog mycket därifrån!  http://www.skapligtenkelt.se Fredrik är inte så mycket för att pyssla, så det hade varit roligt att ha någon att pyssla med. Kanske kusin Malin, Linda, Linda eller Jessica har lust? Vi har ju alla barn i ungefär samma ålder, så då får ju barnen en jämngammal att leka med också :-) Annars får jag helt enkelt tvinga Fredrik, haha! Tycker det är mysigt jag, så får man spela lite julmusik medans hihi..Sen ska vi ju självklart baka lussekatter och pepparkakor också där omkring 1:a advent, och självklart ska det göras massa julgodis med så som knäck, polkabräck, änglagott, mozart-rutor, marsipanfigurer och ischoklad. Jaaa jag är en riktig gottegris ^^ Dessutom kommer nog julafton att spenderas här hemma hos oss, då lär man ju ha en massa att bjuda på! Eller hur? :-)

Hoppas på att lilla Evelina blir trött snart så man får sova lite. Börjar bli lite mosig nu, gäsp gäsp! Imorgon kväll har vi barnvakt mellan 18:00 och 19:30, för då ska vi på föräldramöte på dagis. Det ska pysslas även där. Vi föräldrar ska få göra en "Min bok" till våra barn, så vi ska ha med oss en massa kort. Vi är jättedåliga på att framkalla våra kort, ligger på datorn eller skiva hela högen, så vi fick lite problem där. Hann inte skicka in på framkallning så vi skulle skriva ut dom själva då vi har en superskrivare hemma och fotopapper. Självklart pajjade skrivaren..Suck! Fick några kort iaf, men det är många som saknas med..Aja, inte mycket att göra åt..Trist för Emilia, men jag får väl knåpa ihop en ny och bättre "Min bok"  åt henne sen :-)

Kommentarer
Postat av: Sophy

Jag som var där igår och stod och letade efter den, men hittade den inte..! Är det 1 liters förpackning eller? Gefleortens eller nåt annat mejeri?

2008-11-13 @ 14:20:25
URL: http://sophy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0