Amning

Jag har funderat mycket på det här med amning. Vet inte hur många ggr som jag har hört och läst att amning är så bra för barnets immunförsvar och att barn som ammas länge inte blir sjuka lika ofta. Emilia ammade jag i 1½ år. Evelina kommer nog att ammas över 1 år hon med. Bara 2 månader kvar tills hon blir 1 ju och vi har knappt dragit ner på nån amning överhuvudtaget så. Många som tycker det är alldeles för länge att amma, men rekommenderat är ju att amma i 2 år så det är ju inget konstigt. I alla fall, Emilia då som ammades i 1½ år, hon är nästan aldrig sjuk. Under sitt 3-åriga liv så har hon haft magsjuka 1-2 ggr, förkylning med feber ca 5 ggr. That's it! Och då kan jag säga att det på dagis går en jäkla massa sjukdomar hela tiden! Bara under 2 månader där så hann dom gå igenom magsjuka 3-4 ggr, vattkoppor 2 ggr, mask, öroninflammationer, diarré, och nån sjukdom till. Nån vecka så var det ny sjukdom varje dag vi kom dit. Men Emilia vart inte smittad en enda gång! Efter allt man då läst och hört om amningen så kan ju jag då inte låta bli att tro att det har mycket att göra med att jag ammade henne länge. Evelina har hittills bara haft feber 1 gång, förutom efter sprutorna men det räknas ju inte som sjukdom så. Har många bekanta som ammat kort eller inte alls och deras barn är sjuka väldigt ofta. Inte alla, men många. Ännu en anledning till att jag tror på det här med långvarig amning.

Ni som läser min blogg och som har barn, hur länge ammade ni och hur ofta är era barn sjuka?

Kommentarer
Postat av: Sophie

Jag ammade inget alls. Pumpade ur mjölk 3,5 månad. Charlie är 1,5 nu och han har varit sjuk 2 gånger. Och båda gångerna var inget allvarligt. Men jag har ett immunförsvar som inte är av denna värld, jag blir nästan aldrig sjuk själv så han kan ju ha ärvt det.

2009-03-02 @ 06:49:27
URL: http://sophiemaria.blogg.se/
Postat av: Linda

2009-03-02 @ 07:35:58
URL: http://lindapernilla.bloggagratis.se
Postat av: Anonym

Jag hel-ammade Hugo tills han var 4 månader, sedan blev han inte mätt på min mjölk. Så jag ammade honom + gav honom ersättning tills han var 8 månader.. då blev han inte mätt på något av det. Så 8 månader då (:

2009-03-02 @ 07:37:19
URL: http://lindapernilla.bloggagratis.se
Postat av: Jenny

Fast finns det forskning som visar på att imunförsvaret blir bättre EFTER avslutad amning? Att barnet får antikroppar från modern under amning är ju inte så konstigt men efter? Bara lite nyfiken. =)



I vilket fall, jag ammade Noah i 6 månader tror jag, jag började ju jobba rätt tidigt med honom och han är sällan sjuk även om han går på dagis. Haft magsjuka 1 gång i hela sitt liv och aldrig varit speciellt sjuk förutom förkylningsastman som är ganska vanligt för barn under 2 år men som verkar ha växt bort nu, förutim när han får riktigt svåra förkylningar. Vilket är väldigt sällan!!



Lilly ammade jag i 10 månader ca och hon har väl varit lite förkyld men aldrig under den tiden jag ammade.

2009-03-02 @ 08:45:55
URL: http://jenoli.blogg.se/
Postat av: Sofia

Jag har ju ingen erfarenhet som mamma i den frågan men varken jag eller min bror har blivit ammade och vi är och var väldigt friska som barn. Mamma brukar säga att hon varit lycklig lottad när det gäller sjukdomar och oss. Ingen av oss har någonsin haft magsjuka... Peppar, peppar, ta i trä....

2009-03-02 @ 10:26:01
URL: http://sofiaerixon.blogg.se/
Postat av: Maria Norlin

Jag ammade Alva helt i ca 4 månader sen delvis till hon blev 6 månader. Hon är inte sjuk ofta, hon hade feber för första gången för en månad sen. Magsjuka har inte haft än (peppar peppar). Jag tror det är viktigast i början med ammningen då den där första mjölken kommer. Det är upp till var och en att göra som man vill. Ersättningen är nog så bra i dagens läge att det funkar lika bra med det.

2009-03-02 @ 10:49:54
Postat av: Cina Lindberg

Jag ammade i 6 veckor och Wilmer har varit sjuk 1 gång... På bvc sa dom till mig att det var viktigast att han fick i sig den första råmjölken och att sen spelade det ingen roll...

2009-03-02 @ 11:06:43
URL: http://cinalindberg.blogg.se/
Postat av: Veronica

Jag ammade bara Emilia i 1½ månad ungefär, jag fick aldrig riktigt med mjölk. Den enda sjukdomen hon har haft hitils är förkylning och ögoninflammation 1 gång. Får väl se hur det blir när hon börjar på dagis!

2009-03-02 @ 17:32:15
URL: http://vejoniicaa.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag helammade Idun i 11 dagar sen blev hon inte tillräkligt mätt så jag ammade + gav ersättning tills hon var 3 ½ mån. Loke helammar jag (han får ersättning lite då och då om Tobbe är sälv med honom och så) och han blev 4 månader idag.



Idun är inte sjuk så ofta och blir hon dålig är det sällan något allvarligt inte heller något långvarigt. Hon har klarat inskolning på dagis osv utan att bli sjuk varje gång.

Loke han har varit täppt i näsan och kladdig i ögonen sen han föddes pga trånga gångar/kanaler.

2009-03-02 @ 23:08:17
URL: http://emmajohanss0n.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag helammade Idun i 11 dagar sen blev hon inte tillräkligt mätt så jag ammade + gav ersättning tills hon var 3 ½ mån. Loke helammar jag (han får ersättning lite då och då om Tobbe är sälv med honom och så) och han blev 4 månader idag.



Idun är inte sjuk så ofta och blir hon dålig är det sällan något allvarligt inte heller något långvarigt. Hon har klarat inskolning på dagis osv utan att bli sjuk varje gång.

Loke han har varit täppt i näsan och kladdig i ögonen sen han föddes pga trånga gångar/kanaler.

2009-03-02 @ 23:11:11
URL: http://emmajohanss0n.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag helammade Idun i 11 dagar sen blev hon inte tillräkligt mätt så jag ammade + gav ersättning tills hon var 3 ½ mån. Loke helammar jag (han får ersättning lite då och då om Tobbe är sälv med honom och så) och han blev 4 månader idag.



Idun är inte sjuk så ofta och blir hon dålig är det sällan något allvarligt inte heller något långvarigt. Hon har klarat inskolning på dagis osv utan att bli sjuk varje gång.

Loke han har varit täppt i näsan och kladdig i ögonen sen han föddes pga trånga gångar/kanaler.

2009-03-02 @ 23:17:08
URL: http://emmajohanss0n.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag helammade Idun i 11 dagar sen blev hon inte tillräkligt mätt så jag ammade + gav ersättning tills hon var 3 ½ mån. Loke helammar jag (han får ersättning lite då och då om Tobbe är sälv med honom och så) och han blev 4 månader idag.



Idun är inte sjuk så ofta och blir hon dålig är det sällan något allvarligt inte heller något långvarigt. Hon har klarat inskolning på dagis osv utan att bli sjuk varje gång.

Loke han har varit täppt i näsan och kladdig i ögonen sen han föddes pga trånga gångar/kanaler.

2009-03-02 @ 23:26:16
URL: http://emmajohanss0n.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0